Iyengar jooga

Harjoituksessa kiinnitetään erityisesti huomiota kehon oikeaan linjaukseen, mikä tarkoittaa että nivelet linjataan suotuisaan asentoon suhteessa toisiinsa. Tarvittaessa käytetään apuvälineitä, mm. seinää, palikoita, vöitä ja filttejä, joiden avulla asana (Jooga-asento) mahdollistuu kaikille ja kaikki voivat päästä nauttimaan sen hyödyistä turvallisesti kehoa kuormittamatta.

Varaa aika

Iyengarjooga on B.K.S.Iyengarin oman harjoituksen ja pitkäkestoisen opettamisen myötä muovautunut joogan muoto ja yksi suosituimmista maailmassa.

Harjoituksessa kiinnitetään erityisesti huomiota kehon oikeaan linjaukseen, mikä tarkoittaa että nivelet linjataan suotuisaan asentoon suhteessa toisiinsa. Tarvittaessa käytetään apuvälineitä, mm. seinää, palikoita, vöitä ja filttejä, joiden avulla asana (Jooga-asento) mahdollistuu kaikille ja kaikki voivat päästä nauttimaan sen hyödyistä turvallisesti kehoa kuormittamatta.

Opettaja antaa paljon pikkutarkkojakin ohjeita harjoituksen edetessä, jolloin huomio kiinnittyy täysin omaan kehoon. Ohjeiden seuraaminen pitää mielen niin kiireisenä ettei muille ajatuksille jää aikaa. Näin fyysinen harjoitus tyhjentää tehokkaasti pään sisäisen tilan ja mielikin hiljenee.

Aluksi voi tuntua siltä että ohjeita tulee ihan liikaa, eikä niiden mukana ehdi pysyä. Harjoituksen edetessä ne löytävät kuitenkin paikkansa ja tietoisuus laajenee koko kehoon. Harjoituksen tulisi olla samaan aikaan sekä vahva että lempeä itseä kohtaan.

Jokainen päivä, jokainen harjoitus, jokainen keho ja mieli ovat erilaisia, sitä tulee kunnioittaa. Älä vertaa itseäsi muihin tai aiempiin harjoituksiin, vaan keskity tähän harjoitukseen ja tähän hetkeen.

Iyengarjooga sopii kaikille ikään, sukupuoleen, fyysiseen kuntoon tai elämäntilanteeseen katsomatta. Se lisää samanaikaisesti sekä voimaa, notkeutta ja kestävyyttä että kehotietoisuutta ja itsetuntemusta. Se on dynaaminen joogalaji, joka purkaa kehon ja mielen jännitteitä ja vapauttaa elinvoimaa.

Iyengarjoogatuntien kuukausikierto:

kuukauden 1. viikko seisomaliikkeet

2. viikko eteentaivutukset

3. viikko taaksetaivutukset

4. viikko restoratiivinen (rauhallinen, avaava, asanoissa viipyvä)

© Copyright - Urban Wells Oy